Právna poradňa

Darovanie nehnuteľnosti a BSM


Položiť otázku
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na majetkové vyporiadanie, najmä na vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM), vyporiadanie podielového spoluvlastníctva, rozdelenie nehnuteľností a majetkové spory medzi bývalými manželmi alebo spoluvlastníkmi. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.

Otázka: Darovanie nehnuteľnosti a BSM

Dobrý deň, rada by som dostala odpoveď na niekoľko otázok. Žijem s partnerom v jednej domácnosti, máme spoločné dieťa, ale nie sme sobášení. Minulý rok sme sa rozhodli vziať si hypotekárny úver, ktorý bol poskytnutý len na meno môjho partnera. Keďže prispievam na úver aj na bývanie rovnakým dielom, chceli sme to riešiť darovacou zmluvou - ak by sme sa náhodou v budúcnosti rozišli, aby som nezostala bez bývania. V banke nám však povedali, že keďže máme úver pre mladých, partner by prišiel o štátny príspevok, čo nechceme. Navrhli nám, že môžu ma zapísať do úverovej zmluvy s tým, že súhlasím s vecným ťarchou, avšak musím splniť určité podmienky, napríklad dokladovať príjem atď. Keďže som na materskej dovolenke, asi tieto podmienky nesplním. Navrhli nám spísať zmluvu s právnikom a tým si ošetriť, že nehnuteľnosť sme získali spoločne. Obávam sa však, že v prípade nášho rozchodu v budúcnosti takáto zmluva pred súdom neobstojí. Nevieame, ako postupovať a čo by bolo najvhodnejšie. Či riešením by bola darovacia zmluva alebo len spísaním inej zmluvy. Zaujíma ma tiež, či má ešte nejaký význam sa vydávať, pokiaľ ide o tieto veci, alebo či táto nehnuteľnosť už nebude patriť do bývalého spoločného majetku. Vopred veľmi pekne ďakujem za odpoveď. :)

Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie: Darovanie nehnuteľnosti a BSM

Dobrý deň, vlastníctvo k tejto nehnuteľnosti nadobudnete iba tak, že Vám priateľ buď 1/2 nehnuteľnosti daruje alebo predá. Na základe takejto darovacej zmluvy alebo kúpnej zmluvy následne kataster nehnuteľností zapíše na liste vlastníctva aj Vás ako vlastníka nehnuteľnosti v podiele 1/2. Čo sa týka úveru pre mladých, v tomto smere Vám vie viac pomôcť iba banka, ktorá Vám povie ako neprísť o štátny príspevok. Ak by ste aj vlastnili dokument, že ste dom nadobudli spoločne, pre súdy a ďalšie orgány sú záväzným výpisy z listov vlastníctva z katastra nehnuteľnosti. Na list vlastníctva budete zapísaná iba na základe vyššie uvedených právnych úkonov (darovacia alebo kúpna zmluva). V našom právnom poriadku sa vychádza z toho, že údaje zapísané v katastri nehnuteľností sú považované za pravdivé, kým sa nepreukáže opak. Možnosť preukázať vlastníctvo k nehnuteľnosti spomínaným dokladom od právnika o tom, že ste nehnuteľnosť nadobudli spoločne považujem za málo pravdepodobnú. V tomto smere by nebolo možné zaručiť, že v rámci súdneho konania preukážete spomínaným dokladom Vaše vlastníctvo k nehnuteľnosti. Čo sa týka BSM, je potrebné uviesť, že veci, ktoré ste vlastnili už pred uzavretím manželstva nepatria do BSM. BSM nie je možné rozšíriť v takom smere, aby aj veci, ktoré ste už vlastnili patrili do BSM. Uzavretím manželstva iba z dôvodu, aby nehnuteľnosť patrila do BSM nič nevyriešite. 

Vyporiadanie majetku
JUDr. Milan Ficek

Advokát na vyporiadanie BSM a spoluvlastníctva

zobraziť 8.053 recenzií
  • Jakub M.
    Jakub M.

    18. septembra

    Rýchlosť, kvalitná odpoveď - odporučam! Využijem aj v buducnosti

    recenzie

  • Peter K.
    Peter K.

    18. septembra

    Vysoko hodnotím advokátsku kanceláriu pre ochotu a nielen ochotu ale aj fundovanú odpoveď na...

    recenzie

  • Barbora K.
    Barbora K.

    28. septembra

    Velmi ochotni advokati, mozem iba odporucat

    recenzie

  • Valéria H.
    Valéria H.

    2. októbra

    Výborné služby, promptná kvalifikovaná odpoveď na položené otázky. Veľká vďaka. Môžem len odporúčať!...

    recenzie

  • Ľudovít B.
    Ľudovít B.

    25. októbra

    Ďakujem za perfektnú odpoveď na môj problém, ktorý predtým neskúsená právná poradkyňa riadne...

    recenzie

  • Jarmila J.
    Jarmila J.

    30. októbra

    Dakujem za promptnu a zrozumitelnu odpoved. Odporucam obratit sa na tuto poradnu.

    recenzie

  • Silvia M.
    Silvia M.

    5. novembra

    Super pristup, rychlo poradili, vysvetlili, som velmi spokojna!

    recenzie

  • Andrea K.
    Andrea K.

    8. novembra

    Profesionálna odpoveď, takisto prístup ku klientovi, odporúčam

    recenzie

  • Terézia E.
    Terézia E.

    15. novembra

    Mozem vrelo odporucit, vybrala som si platenu odpoved ohladom majetkového po rozvode, prisla o den skor ako som ocakavala, plne..

    recenzie

Je možné rozdeliť majetok v BSM darovaním každej polovice inému dieťaťu?

Dobrý deň, sme manželia a máme rodinný dom so záhradou v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov (BSM). Tento majetok by sme chceli darovať našim deťom. Je možné darovať dom tak, že manžel daruje svoju polovicu jednej dcére a ja darujem svoju polovicu druhej dcére? Ďakujem.

23.09.2025
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie: Dobrý deň, pri darovaní majetku v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov (BSM) je dôležité rozlišovať, či BSM ešte trvá, alebo už bolo zrušené a vyporiadané. Pokiaľ BSM trvá, ani jeden z manželov nemôže samostatne nakladať so svojím „podielom“, pretože podiel na BSM je iba ideálny a vzniká až zánikom BSM. To znamená, že počas trvania BSM nemôžete samostatne darovať „svoju polovicu“ jednotlivým deťom. S nehnuteľnosťou v BSM môžu manželia nakladať len spoločne, teda darovaciu zmluvu musíte uzatvoriť obaja ako darcovia. Obdarovanými môžu byť obe deti a v zmluve určíte, aký podiel na nehnuteľnosti každé dieťa nadobudne (napríklad 5 % a 50 %, resp. podľa vzájomnej dohody). Ak by ste chceli, aby každé dieťa dostalo konkrétnu polovicu, odporúčam najskôr BSM zrušiť a vyporiadať podľa zákonom stanovených podmienok (napríklad dohodou o vyporiadaní BSM, kde si rozdelíte dom na ideálne polovice). Následne môže každý z vás darovať svoju polovicu konkrétnemu dieťaťu. Tento postup je však administratívne náročný, vyžaduje splnenie zákonných podmienok na zrušenie BSM za trvania manželstva (napr. hazard, dlhy jedného z manželov bez súhlasu druhého počas manželstva a podobne) a tiež zápis do katastra nehnuteľností. Počas trvania BSM nie je možné, aby každý z manželov samostatne daroval svoju „polovicu“ nehnuteľnosti. Darovanie musí byť spoločné a v darovacej zmluve určíte, aký podiel každé dieťa nadobudne.
23.09.2025
Patrí darovaný podiel bytu manžela do BSM aj po odkúpení zvyšného podielu z hypotéky?

Dobrý deň, manžel má z prvého manželstva dve deti, my máme jedno dieťa. V roku 2008 sme začali stavať rodinný dom. Na jeho stavbu a kúpu pozemku sme si zobrali hypotéku. V tom istom roku som dostala od rodičov finančné prostriedky formou darovacej zmluvy, ktoré sme použili na stavbu domu. Dom je zapísaný v liste vlastníctva v bezpodielovom spoluvlastníctve (BSM), každý z nás má polovicu. V roku 2018 dostal manžel od svojich rodičov byt, ktorý bol v podielovom spoluvlastníctve s jeho bratom. Po smrti jeho rodičov sme v roku 2022 odkúpili podiel jeho brata, pričom sme si na odkúpenie zobrali hypotéku. S manželom sme mali ústnu dohodu, že v rámci vyrovnania bude byt v BSM. Manžel však nedodržal túto dohodu. Zistila som, že svoj pôvodný podiel si ponechal výlučne na seba a iba odkúpená časť podielu je v BSM, čo je aj zapísané na liste vlastníctva. Chcela by som Vás poprosiť o radu, čo mám v takejto situácii robiť, pretože manžel nedodržal dohodu. Ďakujem veľmi pekne.

18.09.2025
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,
vo Vašej situácii je potrebné rozlišovať medzi tým, čo patrí do bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM) a čo je výlučným vlastníctvom jedného z manželov.

Podľa § 143 Občianskeho zákonníka do BSM patrí všetko, čo nadobudol niektorý z manželov za trvania manželstva, okrem vecí, ktoré nadobudol darom, dedičstvom a okrem vecí, ktoré podľa svojej povahy slúžia osobnej potrebe alebo výkonu povolania len jedného z manželov, alebo vecí vydaných v rámci reštitúcie pôvodnému vlastníkovi, ak patrili výlučne jemu pred uzavretím manželstva.


Dom, ktorý ste stavali počas manželstva a na ktorý ste použili aj darované peniaze, je v BSM, keďže bol nadobudnutý počas manželstva. Skutočnosť, že ste použili darované peniaze od rodičov, môže byť relevantná pri prípadnom vyporiadaní BSM /rozvod, vzrušenie BSM počas trvania manželstva za zákonom stanovených podmienok/, kde by ste mohli žiadať zohľadnenie tejto investície ako tzv. vnos z výlučného majetku do spoločného majetku .

Byt, ktorý manžel nadobudol darom od rodičov, je podľa zákona jeho výlučným vlastníctvom, ak darovacia zmluva neurčila inak. Ak ste neskôr odkúpili podiel švagra na byte počas manželstva a použili ste na to spoločné prostriedky alebo spoločnú hypotéku, tento odkúpený podiel patrí do BSM.

Ak ste mali s manželom ústnu dohodu, že celý byt bude v BSM, táto dohoda nie je právne záväzná vo vzťahu k zápisu vlastníctva v katastri, pokiaľ nebola realizovaná formou písomnej zmluvy a následného návrhu na vklad do katastra nehnuteľností. Ústna dohoda ohľadom nehnuteľností medzi manželmi nemá vplyv na zápis vlastníckeho práva v katastri.

Ak trváte na tom, aby celý byt bol v BSM, je potrebné, aby manžel previedol svoj výlučný podiel na Vás oboch formou darovacej a následne podali návrh na vklad do katastra.
Ak s tým manžel nesúhlasí, môžete sa domáhať ochrany svojich práv v rámci vyporiadania BSM po prípadnom rozvode, kde by ste mohli žiadať zohľadnenie spoločných investícií do bytu, prípadne vnosov z BSM do výlučného majetku manžela /splácanie hypotéky počas trvania manželstva zo spoločných prostriedkov /napr. vyplatená mzda, kde máte nárok na 1/2 uhradených splátok hypotéky s prísl./
V prípade, že by ste chceli situáciu riešiť mimosúdne, odporúčam pokúsiť sa s manželom dohodnúť na písomnom prevode podielu. 

V prípade ďalších otázok alebo potreby konkrétneho postupu podľa Vašej situácie odporúčam konzultáciu s advokátom. Môžete nás v uvedenej veci kontaktovať.

18.09.2025
Môže darca vziať späť darovaný pozemok po rozvode obdarovanej?

Dobrý deň, získala som pozemok počas trvania manželstva darovaním od otca. Na pozemku staviame dom. Na zmluve o hypotekárnom úvere som vedená ako spoludlžník a ručím pozemkom. Manžel nie je uvedený na liste vlastníctva k pozemku, iba na liste vlastníctva k stavbe. Môže môj otec v prípade rozvodu „vziať späť“ svoj dar, a teda pozemok?

24.02.2025
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, darovaný pozemok, ktorý ste získali od otca počas manželstva, patrí podľa Občianskeho zákonníka do vášho výlučného vlastníctva a nie do bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM). V prípade rozvodu teda tento pozemok nebude súčasťou vyporiadania BSM. Pokiaľ ide o odvolanie daru, darca môže požadovať vrátenie daru iba z dôvodov vážneho porušenia dobrých mravov zo strany obdarovaného, ako napríklad neposkytnutie potrebnej pomoci v starobe alebo chorobe. Samotný fakt rozvodu nie je dôvodom na odvolanie daru.

Váš otec teda nemôže jednoducho "vziať späť" darovaný pozemok, pokiaľ nedokáže, že ide o vážne porušenie dobrých mravov zo strany vás ako obdarovanej. Druhá možnosť je, že sa dohodnete, že je dôvod na vrátenie daru. Odporúčam sa poradiť s právnikom, ak by nastala situácia vyžadujúca detailnejšie právne kroky.

24.02.2025
Potrebujem súhlas manžela na darovanie bytu, ktorý nie je v BSM?

Dobrý deň, potrebujem vedieť, či potrebujem súhlas manžela, ak som získala byt darovaním (nespadajúci do bezpodielového spoluvlastníctva manželov) a teraz ho chcem darovať synovi.

22.11.2024
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,


nie súhlas manžela k darovaniu tohto bytu nepotrebujete. Ak ste byt nadobudli darom len Vy počas manželstva (a nie aj Váš manžel), tento nespadá do BSM, ale je vo Vašom výlučnom vlastníctve. Ide o to, že veci nadobudnuté darovaním sú vyňaté z BSM. Preto s ním môžete nakladať podľa svojej vôle ako uznáte za vhodné. Môžete ho teda aj ďalej darovať alebo predať, či zaťažiť.  

Ak by ste však byt nadobudli darom spolu so svojím manželom, tento by ste mohli počas manželstva nadobudnúť jedine do podielového spoluvlastníctve nikdy nie do bezpodielového spoluvlastníctva manželov, nakoľko ako som uviedla, dary sú vyňaté z BSM. 

22.11.2024

Trápi vás "Darovanie nehnuteľnosti a BSM" a chcete pomôcť?

Bude prekážkou stavebného konania podielové spoluvlastníctvo k pozemku?

Dobrý deň, manžel za slobodna kúpil pozemok, na ktorý mu finančne prispela jeho mama, preto sú obaja evidovaní na liste vlastníctva ako spoluvlastníci (každý 1/2). Manžel požičané financie mame v minulosti vrátil s dohodou, že ak raz v budúcnosti bude chcieť na pozemku stavať, mamin podiel sa potom prevedie. Keďže práve nastala situácia, že plánujeme stavať na tomto pozemku, chceli by sme vlastnícke právo k pozemku vyriešiť ešte pred stavebným konaním. Manžel navrhuje darovanie maminho podielu (1/2 pozemku) v môj prospech ako jeho manželky. Je to vhodné riešenie? Rozumiem tomu správne, že budeme následne obaja zapísaní ako podieloví spoluvlastníci k pozemku? Stavebné konanie a všetko súvisiace chceme viesť spoločne, aby novostavba bola následne v spoločnom bezpodielovom spoluvlastníctve manželov. Nebude podielové vlastníctvo k pozemku prekážkou? Môžu sa vyskytnúť nejaké problémy v budúcnosti (napr. pri dedení, máme dve deti), ak bude mať pozemok a stavba na ňom odlišný režim vlastníckeho práva? Je na mieste zvoliť iné riešenie? Vopred ďakujem za odpoveď.

09.10.2024
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,

váš návrh na darovanie podielu pozemku v prospech vás ako manželky je možné riešenie. Ak manželova matka daruje podiel, po zápise v katastri nehnuteľností budete obaja spoluvlastníkmi pozemku, každý s podielom 1/2.

Vaša úvaha o rozdielnom vlastníctve pozemku a stavby je na mieste. Na Slovensku platí, že vlastník pozemku môže byť inou osobou ako vlastník stavby. 

V budúcnosti by rozdielne režimy vlastníctva mohli spôsobiť komplikácie pri dedení ale len minimálne.  Ide o to, že v budúcnosti pri dedení môže nastať taká situácia, ze deti budú ine podiely na nehnuteľnosti a na pozemku ale to sa dá vyriešiť priamo na dedičskom konaní.

Takže to čo navrhuje manžel je podľa môjho názoru dobré riešenie. Zjednotiť režimy na stavbe a pozemku je tiež možné ale skomplikovalo by to celý prevod, museli by ste urobiť viac úkonov a efekt je len minimálny. 

09.10.2024
Má bývalý manžel právo pri vyporiadaní BSM požadovať byt a vám darovaný dom?

Dobrý deň, ako 18-ročná som dostala od otca a tety starší dom ako dar. Po svadbe sme s manželom nejaký čas v tomto dome bývali, kde sme vymenili okná a postavili krb. Neskôr sme si na hypotéku kúpili byt, na ktorý sme umiestnili ťarchu zo spomínaného domu a presťahovali sme sa do neho. Po rozvode ani jeden z nás v byte nezostal bývať. Môj expartner sa odmieta dohodnúť na delení majetku a trvá na tom, že pristúpi len na dohodu, pri ktorej si on ponechá byt a mne ostane dom, pôvodne získaný ako dar, s tým, že z neho bude odstránená ťarcha. Domnievam sa, že to nie je fér. Má na to právo? Ďakujem za odpoveď.

08.01.2024
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,

správne uvažujete. Nakoľko dom ste dostali darom bezohľadu na to, či za existencie alebo neexistencie manželstva, tento je iba vo vašom výlučnom vlastníctve. tento preto nebude predmetom vyporiadania vášho BSM. Predmetom vyporiadania bude preto len byt, na ktorý máte ako exmanželka nárok v podiele 1/2. Rovnako v prípade, že ste naň brali spolu hypotéku, na tejto ste polovičným spoludlžníkom rovnako ako váš exmanžel.  Preto, ak sa chcete vyporiadať tak, že exmanžel si vezme byt a prevezme aj zostatok na hypotéke,  je Vás povinný vyplatiť za predpokladu, že zostatok hypotéky je menší než súčasná hodnota bytu. V takomto prípade však bude potrebné, aby sa ťarcha - záložné právo previedlo na byt a nezostalo na vašom dome, ktorý ste dostali darom. 

Pokiaľ ide o investíciu v podobe okien a krbu do de facto vášho domu, váš exmanžel by mal nárok na vrátenie investícií, ktoré na to vynaložil, tu však treba dbať na premlčaciu dobu, ktorá je dvojročná a plynie odo dňa právoplatnosti rozvodu, ak sa investície vykonala počas manželstva (počas manželstva totiž premlčacia doba neplynie). Čiže je otázka, či nárok vášho manžela už nie je premlčaný. To platí ak by to investoval zo svojho. Ak by to investoval zo spoločného, tak potom sú tam 3 roky na vysporiadanie. 

Ak by ste chceli s tým pomôcť, dajte nám vedieť a my Vám s tým pomôžeme. 

08.01.2024
Môže dcéra darovať byt matke tak, aby ho manžel nededil?

Dobrý deň, som vydatá, a moja dcéra mi chce darovať byt z dôvodu, že je to moje druhé manželstvo a chce vynechať môjho súčasného manžela.

11.04.2023
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, nie je v tom právny problém, aby Vám dcéra nemohla darovať byt. Dcéra nie je povinná zo zákona obdarovať aj Vášho druhého manžela. Vaša dcéra nepotrebuje k tomu, aby Vám darovala byt súhlas Vášho druhého manžela.

Uvádzame tiež, že darovaná nehnuteľnosť nebude patriť do Vášho bezpodielového spoluvlastníctva manželov.

11.04.2023
Môžu darcovia darovať nehnuteľnosť aj neveste, aj keď je krátko vydatá?

Dobrý deň, svokrovci majú v pláne na nás prepísať dom prostredníctvom darovacej zmluvy. Avšak, podľa tvrdenia advokátky (ako mi oznámila svokra), je možné dom prepísať iba na syna, nie na mňa, pretože sme manželia len krátko, konkrétne jeden rok. Je to naozaj tak? Ďakujem. Kata

14.06.2022
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, informácia, ktorá vám bola sprostredkovaná svokrou, nie je pravdivá. To, že ste manželia len jeden rok nie je vôbec podstatné pre darovanie nehnuteľnosti.

Svokra vám môže darovať podiel na nehnuteľnosti, avšak vy si toto darovanie nemôžete vymôcť ani právnou cestou, resp. cestou súdu. Váš manžel vám však môže darovať podiel na nehnuteľnosti v podiele, na akom sa dohodnete, avšak ani toto nie je právne vymožiteľné.  Manžel vo váš prospech môže zraidiť vecné bremeno - právo doživotného užívania domu, čo však neznamená, že bude spoluvlastníčkou domu.

Predpokladáme, že v nehnuteľnosti, ktorá má byť predmetom darovania, máte nahlásený trvalý pobyt, ktorý však nezakladá vlastnícke právo k nehnuteľnosti. Uvádzame tiež, že keďže ste manželia a predpokladáme, že v darovanom dome aj spolu bývate s manželom, vám ako manželke po darovaní vzniká odvodené právo bývania v uvedenej nehnuteľnosti a to na základe ust. § 18 zákona o rodine, v zmysle ktorého je povinnosťou manželov žiť spolu. Z toho následne vyplýva, že aj keby došlo napr. k rozvodu a len manžel by bol vlastníkom darovaného domu, ktorý mu chce darovať svokra, manžel vás z domu nemôže vyhodiť resp. vysťahovať na ulicu /na túto časť našej odpovedet ste sa síce nepýtali, ale skúsenosti v našej advokátskej kancelárii sú aj takéto/.

Môžete nás sledovať aj na FB, kde máme množstvo zaujímavých článkov a odpovedí na otázky našich čitateľov.

 

14.06.2022

Trápi vás "Darovanie nehnuteľnosti a BSM" a chcete pomôcť?

Bude byt kúpený z daru rodičov patriť do bezpodielového spoluvlastníctva manželov?

Dobrý deň, som zatiaľ vydatá. Návrh na rozvod nebol zatiaľ podaný a s manželom už nežijeme spolu. Ja som s dcérou odišla k rodičom a on zostal bývať v našom spoločnom dome. Moji rodičia majú na stavebnom sporení celoživotné úspory, ktoré mi chcú darovať. Plánujem, že tie peniaze (už v ten deň alebo do týždňa po darovaní) použijem na kúpu bytu. Môžem to urobiť tak, že byt kúpim na svoje meno a môj manžel nebude mať na polovicu toho bytu nárok? Samozrejme, že mi nič nikdy nepodpíše ohľadom nenárokovania si polovice bytu. Alebo môžem do kúpno-predajnej zmluvy uviesť, že celá kúpna suma pochádza z darovaných financií? Jozef

17.01.2022
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,
na Vami uvedneú otázku uvádzame odpoveď :

Z otázky vplýva, že rodičia Vám chcú darovať peniaze a z týchto peňazí chcete kúpiť byt a to tak, aby bol vo Vašom výlučnom vlastníctve.

Podľa § 143 Obč. zákonníka platí, že do bezpodielového spoluvlastníctva manželov nepatrí majetok nadobudnutý niektorým z manželov napr. dededním, darovaním, ako aj vecí, ktoré podľa svojej povahy slúžia osobnej potrebe alebo výkonu povolania len jedného z manželov, a vecí vydaných podľa prdpisov o reštitúcií majetku niektorému z manželov. Z uvedneého zák. ustanovenia vyplýva, že peniaze, ktoré by ste dostali darom nebudú patriť do bezpodielového spoluvlastníctva manželov a rovnako ani byt, ktorý následne kúpite. Odporúčame, aby peniaze boli darované resp. poslané len na Váš bankový účet s poznámkou o účele prevodu - dar od rodičov a následne kúpna cena za byt hradená rovnako z tohto účtu.V tomto prípade ide v podstate len o transformáciu majetku z peňažnej formy na nehnuteľnosť. Uvádzame tiež, že ak by čo i len časť kúpnej ceny bytu bola zaplatená zo spoločných prostriedkov patriach do BSM /napr. Vám vyplatená mzda/, potom byt bude patriť do BSM. Ak budú splnené tieto podmienky, manžel nebude mať nárok na byt ani na podiel byte, vrátane fin. vyrovania.

Kúpnu zmluvu na byt si nechajte vypracovať advokátovi, aby ste mali právnu istotu, že zmluva bude právne perfektná.

17.01.2022
Môže byť spoluvlastnícky podiel na nehnuteľnosti darovaný do bezpodielového spoluvlastníctva manželov?

Dobrý deň, prosím Vás o vysvetlenie nasledujúcej problematiky: synovec mojej manželky chce darovať mne a mojej manželke svoj spoluvlastnícky podiel na spoločnej nehnuteľnosti. V dostupnej literatúre, ako aj v § 143 OZ, som sa dočítal o darovaní len v jednotnom čísle (t.j. len jednému z manželov). Môže byť tento spoluvlastnícky podiel darovaný aj obom nám ako manželom, alebo musí byť darovaný len jednému z nás resp. len ako podielový? Pýtam sa kvôli tomu, lebo nie je mi jasné, ako to uviesť do darovacej zmluvy. Ďakujem.

13.12.2020
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,
ust. § 143 Obč. zákonníka pojednáva o bezpodielovom spoluvlastníctve s uvedením, čo do BSM nepatrí.

Aj keď uvedené ustanovenie používa pojem "len jednému z manželov", neznamená to, že synovec nemôže darovať svoj podiel na RD Vám - obom manželom v rovnakom pomere ku konkrétnemu podielu, prípadne v inom dohodnutom pomere k podielu. Darovaný podiel na RD nebude vo Vašom prípade patriť do Vášho bezpodielového spoluvlastníctva, ale do podielového spoluvlastníctva oboch manželov.

V otázke uvádzate, že synovec chce darovať svoj podiel na RD, potom platí aj ust. § 143 Obč. zákonníka :

"Ak sa spoluvlastnícky podiel prevádza, majú spoluvlastníci predkupné právo, ibaže ide o prevod blízkej osobe (§ 116, 117). Ak sa spoluvlastníci nedohodnú o výkone predkupného práva, majú právo vykúpiť podiel pomerne podľa veľkosti podielov."

Darovaciu zmluvu odporúčame nechať vypracovať advokátovi. Môžete kontaktovať aj našu advokátsku kanceláriu.

13.12.2020
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na majetkové vyporiadanie, najmä na vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM), vyporiadanie podielového spoluvlastníctva, rozdelenie nehnuteľností a majetkové spory medzi bývalými manželmi alebo spoluvlastníkmi. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.