office@ficek.sk | +421 800 223 230 | Napíšte nám | Klientsky portál

Právna poradňa

Stavba domu na pozemku a jeho vlastník


Položiť otázku
Otázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, moji rodičia mi prepísali polovicu pozemku (10 árov) na dedine (okr. Pezinok). Mám priateľa a plánujeme si na tomto pozemku postaviť dom. Musím prepísať polovicu môjho pozemku na priateľa? Neplánujeme uzavrieť manželský zväzok, stavbu domu však chceme financovať spoločne prostredníctvom hypotekárneho úveru. Pýtala by som sa ohľadom situácie, keby sa náhodou rozišli sme po postavení domu, a pozemok by bol zapísaný len na mňa. Ďakujem veľmi pekne.

Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, na Slovensku platí zásada, že vlastník pozemku môže byť odlišnou osobou ako vlastník stavby, ktorá je postavená na pozemku. Tzn. že ak udelíte súhlas Vášmu priateľovi, tak na Vašom pozemku môžete postaviť spoločne dom. Po ukončení stavby, bude pozemok vo Vašom vlastníctve a stavba vo Vašom podielovom spoluvlastníctve s priateľom, ak sa nedohodnete v zmluve inak. Vo Vašej otázke ste uviedli, že Vám rodičia darovali polovicu pozemku (10 árov). K tomu si Vám dovoľujem uviesť, že ak Vám darovali spoluvlastnícky podiel 1/2 na nehnuteľnosti, ktorý má 20 árov, nie je možné tvrdiť, že vlastníte presne vymedzených 10 árov. Podielové spoluvlastníctvo je tzv. ideálne spoluvlastníctvo, na každom 1 m2 máte rovnaký podiel. Spomínaných 10 árov by Vám patrili (vlastnili by ste vo výlučnom vlastníctve), ak by došlo k rozdeleniu nehnuteľnosti podľa veľkosti podielov a každá časť nehnuteľnosti by bola zapísaná na osobitnom liste vlastníctva.  

Vyporiadanie majetku
JUDr. Milan Ficek

advokát

Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, babka mi prepíše pozemok (14 m²) v okrese T. Mám priateľa a plánujeme si na tomto pozemku postaviť dom. Musím prepísať polovicu môjho pozemku na priateľa? Plánujeme uzavrieť manželstvo až o 2–3 roky, stavbu domu však chceme financovať spoločne prostredníctvom hypotekárneho úveru. Alebo nie je potrebné na neho prepísať polovicu pozemku? Chcem, aby všetky veci, ako stavebné povolenie, stavba a hypotekárny úver, boli písané aj na neho. Je to prosím možné? Vopred ďakujem za odpoveď.

16.09.2025
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň,
najskôr je potrebné rozobrať právne postavenie pozemku, ktorý Vám babka daruje. V ptázke je zrejme chyba, lebo ste uviedli, že stará mama Vám daruje pozemok o výmere 14 m2, ktorá výmera pre stavbu domu je bezpredmetná.

Ak Vám babka daruje v potrebnej výmere pozemok, stávate sa jeho výlučnou vlastníčkou. Váš priateľ v tomto prípade nebude mať žiadne vlastnícke právo k pozemku, pokiaľ na neho neprevediete  podiel na uvedenom pozemku napr. na základe darovacej zmluvy alebo kúpnej zmluvy.  Nie ste povinná prepísať polovicu pozemku na priateľa, je to čisto na Vašom rozhodnutí. Právne V8s k otmu donútiť nemôže.

Ak by ste sa rozhodli ponechať si pozemok vo výlučnom vlastníctve, aj po uzavretí manželstva zostane tento pozemok Vašim výlučným majetkom, pretože podľa § 143 Občianskeho zákonníka majetok nadobudnutý darom pred uzavretím manželstva nepatrí do bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM) .

Čo sa týka stavby domu, ak by ste stavali dom na pozemku, ktorý je vo Vašom výlučnom vlastníctve, podľa § 120 Občianskeho zákonníka platí zásada superficies solo non  cedit, teda stavba nie je súčasťou pozemku, ide o dve samostatné nehnuteľnosti.  Ak by ste financovali stavbu spoločne, ale pozemok by bol len Váš, dom by bol právne tiež len Váš. Váš priateľ by nemal žiadne vlastnícke právo k domu, aj keby sa podieľal na financovaní výstavby .

Ak chcete, aby bol priateľ spoluvlastníkom pozemku a následne aj domu, odporúčam previesť na neho časť pozemku (napríklad polovicu) ešte pred začatím výstavby. V takom prípade by ste boli obaja podielovými spoluvlastníkmi pozemku a aj stavby, ktorá na ňom vznikne .

Čo sa týka stavebného povolenia a hypotekárneho úveru, stavebné povolenie môže byť vydané na osobu, ktorá je vlastníkom alebo spoluvlastníkom pozemku, prípadne na osobu, ktorá má iné právo k pozemku (napr. nájom). Ak chcete, aby bol priateľ uvedený v stavebnom povolení, musí byť minimálne spoluvlastníkom pozemku alebo mať iné právo k pozemku. Hypotekárny úver môže byť poskytnutý aj viacerým osobám spoločne, ale banky spravidla požadujú, aby boli žiadatelia aj vlastníkmi nehnuteľnosti, na ktorú sa úver vzťahuje.

Nie ste povinná previesť polovicu pozemku na priateľa, ale ak chcete, aby bol aj on vlastníkom pozemku a domu, je potrebné prevod uskutočniť. Ak pozemok zostane len vo Vašom vlastníctve, všetky práva k pozemku a stavbe budete mať len Vy, bez ohľadu na to, kto financoval výstavbu. Ak chcete, aby bol priateľ uvedený v stavebnom povolení a v úvere, odporúčam, aby bol aj spoluvlastníkom pozemku.

Vzhľadom na obsah otázky a až následné uzatvorenie manželstva odporúčam konzultáciu u advokáta na spísanie potrebných zmlúv a podaní na kataster.

Môžete kontaktovťa aj anšu advokátsku kanceláriu.

14.09.2025
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, vlastním 5/14 podielov na dvoch parcelách, ktoré sa nachádzajú vedľa seba v intraviláne. Zvyšné podiely vlastní približne desať ďalších majiteľov, niektorí z nich žijú aj mimo Slovenskej republiky. Na tomto pozemku vlastním rodinný dom, ktorý je v mojom výlučnom vlastníctve. Dom priamo susedí s vedľajším pozemkom. Je možné súdnou cestou oddeliť mojich 5/14 podielov od ostatných spoluvlastníkov bez rizika, že by som mohol prísť o dom, v ktorom bývam? Nemám finančné prostriedky na odkúpenie podielov od ostatných majiteľov.

20.06.2025
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, na vami položenú otázku uvádzame, že vyčlenič podiel 5/14 bez účasti ostatných podielových spoluvlastníkov pozemku právne nie je možné. K odčleneniu pozemku a následnému jeho zápisu do katastra nehnuteľností ako samostatnej parcely budete potrebovať geometrický plán a na jeho základe by ste museli spísať dohodu o zrušení a vyporiadaní podielovového spoluvlastníctva.

Odporúčam vo veci zistiť mená a adresy podiel. spoluvlastníkov a pokúsiť sa o to, aby si vzájomne podpísali splnomocnenie na vyporiadanie podiel. spoluvlastníctva. Je to síce obtiažna a pomerne môže byť aj zdĺhavá cesta, ale bude viesť ku konečnému vyporiadaniu pozemku.

Pokiaľ ide o stavbu rodinného domu, na jeho výstavbu ste potrebovali stavebné povolenie a teda aj toto môže byť podkladom na vyporiadanie pozemku. O dom neprídete, lebo stavba je samostatná vec a nepatrí tomu kto je vlastníkom pozemku. 

Odporúčam pre vyporiadanie kontaktovať advokáta.

Môžete kontaktovať aj našu advokátsku kanceláriu.

20.06.2025
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, nedávno som zistila, že rodičia nedoriešili stavbu na pozemku (nebola skolaudovaná ani postavená tak, ako v minulosti požiadali o stavebné povolenie). V minulosti mi bol darovaný pozemok, na ktorom tá stavba je. V súčasnosti sa snažím stavbu zlegalizovať na základe §140d ods. 1 stavebného zákona. Avšak z úradu po mne chcú doklad preukazujúci, že som vlastníčkou stavby, a neviem, čo im mám doložiť. Mali by ste pre mňa radu?

10.02.2025
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, nepoznáme text Vami podpísanej darovacej zmluvy a teda jej obsahové znenie.  Len môžeme predpokladať, že v darovacej zmluve je uvedené, že predmetom darovania je aj neskolaudovaná stavba /zrejme nezapísaná v katastri nehnuteľností/, prípdne otázka stavby na pozemku nie je riešená vôbec.

Odporúčam vo veci kontaktovať advokáta, aby preštudoval Vami podpísanp darovaciu zmluvu, kde zrejme bude potrebné spísať ďalšiu zmluvu ohľadom stavby stojacej na pozemku, ktorá nie je zapísaná v katastri nehnuteľností. Obsahovou súčasťou zmluvy by bolo aj doriešenie prevodu práv a povinností zo stavebného povolenia, ktoré bolo vydané na rodičov. Predmetnú zmluvu by ste následne predložili stavebnému úradu.

Vo veci môžete kontaktovať aj našu advokátsku kanceláriu.

 

 

09.02.2025
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, chcem sa vás spýtať. So sestrou chceme spoločne stavať rodinný dom. Mama plánuje prepísať svoj pozemok na nás. Neviem, či môže byť pozemok napísaný na oboch.

29.01.2025
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, ak by sme cheli odpovedať len jednoducho na Vami položenú otázku, potom odpoveď je áno, mama Vám môže darovať celý pozemok jednou zmluvou a pozemok bude v podielovom spoluvlastníctve Vás a Vašej sestry podľa dohodnutých podielov na pozemku podľa zmluvy, čo v podstate znamená, že Vám a Vašej sestre z akždého cm2 bude patriť príslučný podiel na pozemku.

V otázke uvádzate, že na pozemku chcete spolu so sestrou postaviť rodinný dom/-y. Podsatné v tomto prípade v nadväznosti na položenú otázku je to, o aký rodinný dom pôjde, či to bude jeden rodinný dom s oddelenými vstupmi, ale dva domy veďla seba so spoločnou jednostou stenou, prípadne dva samostatne stojace domy.

Vzľadom na uvedenú skutočnosť by sme Vám odporúčali toto si ujasniť a spresniť a následne ak by išlo v podstate o dva domy vedľa seba so spoločnou stenou, riešiť otázku darovania pozemku tak, aby bol najprv vyhotovený geom. plán na rozdelenie pozemku a následne vypracovaná darovacia zmluva. Mamaby vám potom v podsate darovala samostané pozemky. V budúcnosti sa tak vyhnete prípadným sporom ohľadom pozemku.

 

29.01.2025

Trápi vás "Stavba domu na pozemku a jeho vlastník" a chcete pomôcť?

Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, idem stavať rodinný dom na pozemku, ktorého vlastníkom je moja mama. Potrebujem od nej písomný súhlas na výstavbu rodinného domu. Viete mi poradiť, ako by tento súhlas mal vyzerať? Vopred ďakujem.

13.07.2024
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň,

pre výstavbu rodinného domu na pozemku, ktorého vlastník je Vaša mama, budete potrebovať jej písomný súhlas. Tento súhlas musí byť jasný a konkrétny, aby nedošlo k právnym nejasnostiam. Najlepšie je, aby tento súhlas obsahoval nasledujúce body:

1. Osobné údaje: Kompletné údaje o vlastníkovi pozemku (Vaša mama) a stavebníkovi (Vy).
2. Identifikácia pozemku: Presný popis pozemku vrátane čísla parcely a katastrálneho územia.
3. Účel a rozsah súhlasu: Explicitné uvedenie, že súhlas sa týka výstavby rodinného domu a uvedenie všetkých relevantných informácií o plánovanej stavbe.
4. Časové obmedzenie: Ak je súhlas časovo obmedzený, uvedenie doby platnosti.
5. Podpisy: Súhlas musí byť podpísaný vlastnoručne vlastníkmi pozemku s uvedením dátumu podpisu.

Šablona môže vyzerať nasledovne:

---
Ja, [Meno a priezvisko vlastníka pozemku], narodený/á [dátum narodenia], trvale bytom [adresa] ako výlučný vlastník pozemku [číslo parcely], k. ú. [katastrálne územie], týmto súhlasím s výstavbou rodinného domu na uvedenom pozemku staviteľom [Vaše meno a priezvisko, dátum narodenia, adresa].

[V mieste], dňa [dátum].

[Podpis vlastníka pozemku]

13.07.2024
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, Pri nášom pozemku sa nachádza neuregulovaná plocha, ktorej je ako spoluvlastníkom zapojená aj naša príbuzná. Uvažuje nad tým, že by nám ponúkla svoj podiel na tomto pozemku. Zistili sme však, že ak by sme mali záujem postaviť na tomto podiele rodinný dom, potrebovali by sme na to súhlas všetkých spoluvlastníkov. Naša otázka teda znie: Je možné odkúpiť podiel pozemku a stať sa tak väčšinovými vlastníkmi, priradiť tento podiel k nášmu pozemku a následne zrealizovať stavbu rodinného domu? Za odpoveď vopred ďakujem.

16.04.2024
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, proces odkúpenia podielu pozemku a následnej výstavby rodinného domu na takto získanom podiele spoluvlastneného pozemku je právne zložitejší. Je dôležité zdôrazniť, že podľa slovenského práva, stavebné úpravy, prestavby alebo výstavba na spoluvlastnenom pozemku zásadne vyžadujú súhlas všetkých spoluvlastníkov pozemku. To znamená, že aj keď by ste odkúpili čiastočný podiel a stali by ste sa väčšinovými vlastníkmi, stále by bolo nevyhnutné získať súhlas ostatných spoluvlastníkov na realizáciu stavby rodinného domu.

Vzhľadom na to, že stavebné zmeny, vrátane výstavby nového objektu, môžu významne ovplyvniť vlastnícke a používanie nehnuteľností, legislatíva ochraňuje záujmy všetkých spoluvlastníkov tým, že vyžaduje ich súhlas. Pokiaľ nie je možné dosiahnuť súhlas všetkých spoluvlastníkov, môže byť tento spor predmetom konania na súde, kde sa bude hľadať riešenie.

Taktiež, je dôležité uviesť, že pripísanie podielu pozemku k už existujúcemu pozemku a jeho následné využitie by si vyžadovalo aj úpravy v katastri nehnuteľností. Pre presné právne kroky a dôsledky je odporúčané konzultovať tieto záležitosti s našim právnikom špecializujúcim sa na realitné právo a stavebný proces.

04.04.2024
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, som jedným zo štyroch spoluvlastníkov rodinného domu a pozemku. Aj moja sestra vlastní jednu štvrtinu a naša mama vlastní polovicu. Chcel by som vedieť, či moja neter môže bez môjho súhlasu postaviť na pozemku stavbu, keď s tým súhlasia mama a sestra. Dodávam, že žijem v tomto rodinnom dome spoločne s mamou a na pozemku sa nachádza moja záhrada s ovocnými stromami a niekoľkými malými drevenými stavbami.

29.03.2024
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, v slovenskom právnom systéme, akýkoľvek zásah do majetku, a tým aj vybudovanie novej konštrukcie na pozemku, v rámci spoluvlastníctva si vyžaduje súhlas všetkých spoluvlastníkov. Ustanovenie § 135c Občianskeho zákonníka (OZ) hovorí, že neoprávnená stavba je taká, ktorú stavebník zriadi na cudzom pozemku bez právneho titulu umožňujúceho mu zriadiť stavbu na cudzom pozemku. Z toho vyplýva, že ak by sa stavba na pozemku uskutočnila bez vášho súhlasu ako spoluvlastníka, považovalo by sa to za neoprávnenú stavbu. Zákonné nástroje, vrátane možnosti súdneho odstránenia časti stavby alebo zriadenia vecného bremena, sú potom k dispozícii na ochranu práv spoluvlastníkov. Preto bez vášho súhlasu ako jedného zo spoluvlastníkov nie je možné legálne vybudovať na pozemku novú stavbu. 

24.03.2024
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, máme záujem o kúpu domu, ktorý je postavený na štátnom pozemku. Rádi by sme odkúpili aj samotný pozemok, no bolo nám oznámené, že to nie je možné. Dom predáva pani, ktorá za pozemok pravidelne platila nájom. Chceli by sme vedieť, či existuje riziko, že nám môže byť dom zbúraný alebo že nás môžu vyhodiť z domu, ak bude dom v našom vlastníctve, ale pozemok zostane štátny?

02.02.2023
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, 

podľa slovenského právneho poriadku totiž platí, že stavba nie je súčasťou pozemku, preto stavebník môže postaviť stavbu de facto aj na pozemku, ktorý mi nepatrí, avšak to iba za súhlasu vlastníka pozemku, na ktorom bude stavať. V opačnom prípade by mu stavebné povolenie ani nebolo vydané. Ak už stavba stojí a má súpisné číslo, tak potom k jej zbúraniu nedôjde a ani Vás nemôžu vyhodiť.

02.02.2023

Trápi vás "Stavba domu na pozemku a jeho vlastník" a chcete pomôcť?

Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, mám taký problém, susedia nám svojou časťou domu zasahujú do nášho. Pozemok je vytýčený geodetom podľa aktuálnych plánov v katastri nehnuteľností, ale susedia to odmietajú akceptovať. Všetky pokusy o dohodu zlyhávajú, sú presvedčení, že kúsok domu, ktorý nám zasahuje, je ich. Preto potrebujem radu, ako ďalej postupovať. Stavebný úrad ma odkázal na konzultáciu so správnym zástupcom. Ďakujem, L.

17.01.2023
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň,

toto je štandardný prípad s akými sa stretávame. Oni to odmietajú akceptovať, pretože Vám ten pozemok nechcú dať. Ak to zameral geodet a je jasné, že je to Vaše, tak potom nie je problém to na súde aj takto dokázať. Na slovensku však platí vydržanie. Čím podľa mňa oni voči Vám výjdu, pretože to je jediná šanca ako vyhrať tento spor. 

20.01.2023
Podotázka: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň, priateľka obdržala pozemok formou darovacej zmluvy od svojho otca. Na danom pozemku sa nachádza starší dom, ktorý plánujeme rekonštruovať. Moja priateľka momentálne nie je zamestnaná, keďže otehotnela krátko po ukončení strednej školy. Ja som zamestnaný a rekonštrukciu plánujem financovať z vlastných prostriedkov. Mám však obavy, že v budúcnosti si jej otec môže rozmyslieť svoje rozhodnutie a bude požadovať, aby mu dar (dom s pozemkom) bol vrátený. Ako by som mal postupovať, aby som v budúcnosti neprišiel o svoje investície?

10.08.2022
Odpoveď: Stavba domu na pozemku a jeho vlastník

Dobrý deň,
požadovať vrátenie daru iba z dôvodu, že si to rozmyslel nemôže. Vaša priateľka by sa k nemu alebo k členom jeho rodiny musela správať tak, že tým hrubo poruší dobré mravy. Nemožnosť "len tak" žiadať späť vrátenie daru vychádza najmä z princípu právnej istoty. Vaša priateľka by totiž tiež nemohla byť v právnej istote, že o majetky nepríde v budúcnosti, ak by si to jej otec mohol rozmyslieť. Ak by taká situácia aj nastala, Vaše nároky by bolo možné riešiť cez bezdôvodné obohatenie, nakoľko ste investovali do majetku inej osoby.

10.08.2022
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek pôsobí v advokácii od roku 2010 a je zapísaný v zozname Slovenskej aj Českej advokátskej komory. Pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a právne komentáre poskytuje aj pre televízie Markíza, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v prestížnych médiách ako Forbes, Hospodárske noviny, Trend či portál Nehnuteľnosti.sk. Pod jeho vedením sa Ficek & Partners zaradila medzi významné advokátske kancelárie na Slovensku, známe vysokou odbornosťou a dôrazom na praktickú a zrozumiteľnú právnu pomoc.