Právna poradňa

Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?


Položiť otázku
Otázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň. Kúpili sme ojazdené auto z autobazáru v novembri tohto roku. Tvrdenie, že je s autom všetko v poriadku a o prípadných vadách nevedia, nám spôsobilo prekvapenie. Nechali sme auto skontrolovať v autorizovanom servise, kde nám oznámili, že riadenie je vadné. Oprava bude stáť približne 1000 - 1200 eur a na servise sa čudovali, že auto prešlo STK. Mimo tejto vady je auto v poriadku, no nechceme ho vrátiť späť. Rád by som sa opýtal, či sa takáto vada považuje za skrytú a ak áno, ako by sme mali pokračovať v riešení tejto situácie a na čo máme právo? Predajcu sme ešte nekontaktovali. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, podľa § 596 a 597 Občianskeho zákonníka, ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým. Predávajúci zodpovedá za existenciu skrytých vád bez ohľadu na to, či o nich vie alebo nie, resp. či tieto sa stanu známe až po predaji za predpokladu, že existovali už v čase predaja. Jedná sa o tzv. objektívnu zodpovednosť, ktorej sa predávajúci nemôže zbaviť. Vzhľadom na to, že nemáte záujem vozidlo vrátiť a teda od kúpnej zmluvy odstúpiť, máte právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny a to v rozsahu, ktorá závisí od povahy technickej vady.

Vyporiadanie majetku
JUDr. Milan Ficek

advokát

zobraziť 7.953 recenzií
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, mám na vás otázku. Žijem v Nemecku, a preto si myslím, že situácia bude určite podobná aj tu. Kúpil som auto z autobazáru na úver, respektíve na lízing. Dal som akontáciu 2000 eur, auto stálo 28 000 eur, takže po odpočítaní bola suma úveru od banky 26 000 eur, ktorú mám splatiť. S úrokmi bola výsledná suma 32 000 eur. Predajca ma však neupozornil a nedal mi žiadne papiere, preto som nevedel, že k úveru pridal rôzne poistenia, čím na mne získal ďalšiu províziu od banky. Výsledná suma, ktorú mám splatiť, sa nakoniec vyšplhala na 43 000 eur. Druhá vec je, že auto bolo bez servisnej knižky, no predajca tvrdil, že je vo výbornom stave a nič mu nie je. Pri skúšobnej jazde som si nevšimol žiadne problémy, no po pár mesiacoch mi úplne odišiel motor. Auto je aktuálne v servise, nový motor stojí 35 000 eur. Podľa predajcu mám na motor a prevodovku záruku 24 mesiacov, no v servise odo mňa požadujú potvrdenie o záruke, ktoré mi predajca odmieta vydať. Navyše v servise zistili, že auto malo totálnu škodu, pretože lak nebol originálny takmer nikde. Neviem, ako mám ďalej postupovať, ako dlho sa takéto spory riešia cez právnikov, ako dlho budem bez auta a či sa dá očakávať, že sa mi podarí niečo vyriešiť. Za akúkoľvek radu vopred ďakujem.

03.10.2025
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? Dobrý deň, rozumiem, že ste kúpili auto v autobazári na lízing a následne ste zistili viaceré problémy: predajca vám zatajil informácie o poisteniach a províziách, auto bolo bez servisnej knižky, po krátkom čase sa pokazil motor, nebol vám vydaný doklad o záruke a navyše sa ukázalo, že vozidlo malo v minulosti totálnu škodu. Vaša otázka sa týka možností postupu, aké máte práva a aké sú časové lehoty na riešenie takýchto sporov. Na úvod je dôležité upozorniť, že podľa slovenského práva (Občiansky zákonník) platia určité pravidlá, ktoré sa však môžu líšiť od nemeckých právnych predpisov. Ak ste zmluvu uzatvorili podľa slovenského práva (napríklad predajca je zo Slovenska), platia slovenské zákony. Ak ste zmluvu uzatvorili v Nemecku s nemeckým predajcom, riadi sa to nemeckým právom, ktoré môže byť v niektorých bodoch odlišné. Nižšie uvádzam stručný postup podľa slovenského práva, nakoľko ste sa obrátili na experta na slovenské občianske právo. Rady vám však môžu pomôcť zorientovať sa aj v zahraničí: **1. Zamlčané poistenia a provízie** Ak predajca zatajil, že do úverovej či lízingovej zmluvy zahrnul ďalšie poistenia alebo poplatky, ktoré vám neboli jasne vysvetlené, môže ísť o nekalú obchodnú praktiku. Podľa § 52 a nasledujúcich Občianskeho zákonníka je predávajúci povinný poskytnúť spotrebiteľovi všetky podstatné informácie. Ak ste o týchto poplatkoch nevedeli, môžete sa domáhať zníženia ceny alebo odstúpenia od zmluvy, ak by ste za týchto okolností zmluvu neuzavreli. **2. Záruka a doklad o záruke** Ak vám predajca ústne prisľúbil záruku na motor a prevodovku, ale neposkytol doklad, je to problém. Podľa § 620 Občianskeho zákonníka je predávajúci povinný vydať záručný list, ak poskytuje záruku nad rámec zákonnej zodpovednosti za vady. Ak záručný list nemáte, je ťažké preukázať, že záruka bola skutočne dohodnutá. Preto odporúčam čo najskôr písomne vyzvať predajcu na vydanie záručného listu a reklamovať poruchu motora. **3. Skrytá vada – totálna škoda** Ak sa preukáže, že auto malo v minulosti totálnu škodu a predajca vám to zatajil, ide o podstatnú vadu. Podľa § 597 Občianskeho zákonníka máte právo požadovať primeranú zľavu z ceny, prípadne odstúpiť od zmluvy, ak by ste o tejto skutočnosti vedeli a zmluvu by ste neuzavreli. **4. Postup pri reklamácii** Odporúčam všetky zistené vady písomne reklamovať u predajcu. V reklamácii uveďte všetky nedostatky (porucha motora, zamlčaná totálna škoda, chýbajúci záručný list, nejasné poistenia a poplatky). Predajca je povinný reklamáciu vybaviť do 30 dní. Ak reklamáciu neuzná alebo v tejto lehote nevybaví, môžete sa obrátiť na súd. V prípade úspešného súdneho sporu môžete žiadať aj náhradu škody (napríklad náklady na opravu alebo vrátenie kúpnej ceny). **5. Dôkazná situácia** Kľúčové je, či máte dôkazy o tom, čo vám predajca sľúbil (napríklad e-maily, SMS, svedkov, iné dokumenty) a o stave vozidla pri kúpe. Ak nemáte záručný list, bude ťažšie preukázať existenciu záruky nad rámec zákona. Odporúčam okamžite písomne reklamovať vady u predajcu a žiadať vydanie záručného listu. Ak predajca nevyhovie, obráťte sa na advokáta, ktorý vám pomôže s ďalším postupom (napríklad odstúpenie od zmluvy, podanie žaloby). Pripravte si všetky doklady, komunikáciu a ďalšie dôkazy. Dĺžka konania závisí od konkrétneho prípadu, spravidla však môže trvať aj viac než rok. Môžete sa obrátiť aj na príslušný orgán (napr. Slovenská obchodná inšpekcia alebo jej obdobu v zahraničí). Ak ste zmluvu uzatvorili v Nemecku, odporúčam kontaktovať právnika v Nemecku, pretože platia iné pravidlá. Prajeme veľa šťastia pri riešení vášho prípadu.
02.10.2025
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať: zakúpil som elektrické auto v autobazáre a približne po mesiaci sa pokazila batéria, ktorá je ešte v záruke, ale len u výrobcu auta, ktorý však nie je na Slovensku. Takto som už mesiac a pol bez auta. V autobazáre mi povedali, že táto vada nebola pri kúpe auta, ale že mi preplatia časť nákladov na odťah. Na čo mám právo, ako mám postupovať a či sa oplatí situáciu riešiť s autobazárom? Ďakujem.

26.09.2025
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? Dobrý deň, najskôr je potrebné vysvetliť, aké práva máte ako kupujúci pri kúpe ojazdeného vozidla v autobazáre podľa Občianskeho zákonníka. Pri kúpe auta v autobazáre ide o kúpu veci z druhej ruky, pričom predávajúci (autobazár) zodpovedá za vady, ktoré mala vec v čase prevzatia, aj keď sa prejavia neskôr. Vo vašom prípade sa batéria pokazila približne po mesiaci, čo znamená, že sa na vás vzťahuje vyššie uvedená domnienka. Autobazár by musel preukázať, že vada batérie vznikla až po prevzatí vozidla a nie predtým. Ak to nedokáže preukázať, zodpovedá za túto vadu. Ak je batéria ešte v záruke od výrobcu, ale servis nie je na Slovensku, vaše právo voči autobazáru tým nie je dotknuté. Predávajúci (autobazár) je povinný zabezpečiť, aby ste mohli vec riadne užívať, a ak to nie je možné, máte právo požadovať odstránenie vady, primeranú zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy, ak ide o podstatné porušenie zmluvy. Odporúčam písomne reklamovať vadu priamo v autobazáre a žiadať odstránenie vady, prípadne primeranú zľavu z ceny, ak odstránenie nie je možné v primeranej lehote. Ak vám autobazár ponúka len preplatenie časti nákladov na odťah, ide len o čiastočné riešenie, ktoré nemusí byť dostatočné a problém – pokazená batéria – tým nie je vyriešený. Máte právo požadovať aj náhradu škody, ktorá vám vznikla v dôsledku nemožnosti užívať auto, ak by ste vedeli preukázať konkrétnu škodu. Ak by autobazár odmietal uznať vaše práva, odporúčam využiť možnosť obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo podať žalobu na súd. Vzhľadom na to, že ide o známy autobazár, odporúčam všetku komunikáciu viesť písomne a uchovávať si dôkazy o reklamačnom procese, všetku komunikáciu aj doklady.
26.09.2025
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, dobrý deň, prosím vás, 22.07. sme kúpili jazdené auto Renault Espace r.v. 2015. Po necelých troch týždňoch sme zistili, že auto má veľkú spotrebu oleja, čo mi potvrdil mechanik. Zistil, že je pokazené turbo. Odišiel som do Renault servisu a vyčíslili mi cenu na opravu okolo 4000 €. Predal som to predajcovi v AAA Auto. Mám nárok na opravu u predajcu alebo nie? Za auto sme dali 14 400 €. Ďakujem za vašu odpoveď.

21.08.2024
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,

v prípade, že vozidlo, ktoré ste kúpili, má vady, ktoré neboli zrejmé pri kúpe a predávajúci Vás na ne neupozornil, máte právo na uplatnenie si nároku z vád podľa Občianskeho zákonníka.

V zmysle § 619 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník: "Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci."

Máte právo požadovať odstránenie vady alebo zľavu z kúpnej ceny alebo právo odstúpiť od zmluvy. Podľa ust. § 621 ods. 1 Občianskeho zákonníka: "Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623), právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624)."

Ak je vada taká závažná, že bráni riadnemu užívaniu vozidla, máte právo odstúpiť od zmluvy podľa ust. § 507 ods. 2 Občianskeho zákonníka: "Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla podľa § 499 riadne užívať ako vec bez vady, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť. To isté právo má nadobúdateľ pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať."

Vo Vašom prípade je dôležité, aby ste predávajúcemu písomne oznámili zistené vady (vysokú spotrebu oleja a poškodené turbo) bez zbytočného odkladu a žiadali odstránenie vady na náklady predávajúceho. Pokiaľ predávajúci odmietne vadu odstrániť, môžete sa domáhať zľavy z kúpnej ceny alebo až odstúpenia od zmluvy a vrátenia peňazí.

Odporúčam Vám predložiť predávajúcemu všetky relevantné dôkazy, napríklad stanovisko od odborného servisu, ktorý potvrdí existenciu vady. Ak by predávajúci nereagoval, môžete sa domáhať svojich práv aj súdnou cestou. 

21.08.2024
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, prosím vás, 29.7. som kúpil auto od jedného pána z Bazošu. Spísali sme aj kúpno-predajnú zmluvu, kde predávajúci neuviedol žiadne vady. Dnes je 1.8. a na aute sa objavili vady, o ktorých nebolo povedané. Auto stratilo výkon a klepe spojka. Chcem ho dať dokopy, nie vrátiť, pretože auto potrebujem kvôli odcestovaniu. Prosím vás, ako mám postupovať?

12.08.2024
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,
v tomto prípade, ak ide o vady na, ktoré ste neboli upozornený a existovali v čase prevodu vlastníckeho práva, tak za ne zodpovedá predávajúci a máte nárok na primeranú zľavu z veci. Kontaktujte predávajúceho a oznámte o aké vady sa jedná, môžete ich nechať najprv identifikovať v auto servise, ktorý by mal súčasne uviesť aj to, aká suma bude potrebná na ich opravu a následne toto oznámiť predávajúcemu, že si uplatňujete primeranú zľavu z veci vo výške opravy daných vád. Ak nebude súhlasiť s poskytnutím zľavy, tak do úvahy prichádza už len podanie žaloby na súd.  

12.08.2024

Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, pred 4 mesiacmi som kúpila auto, ktoré sa zdalo byť v poriadku. Po 4 mesiacoch a najazdených 2000 km sa ukázala skrytá vada. V servise bolo zistené, že s motorom bolo niečo robené, o čom nám nikto nepovedal. Auto je nepojazdné a vyžaduje opravu. Ako prosím postupovať?

31.07.2024
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,
v tomto prípade je dôležité to či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva (skrytá vada), ak áno, tak potom za ňu zodpovedá predávajúci. Na zistenie toho či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva je možné nechať vyhotoviť znalecký posudok. Ak by sa preukázalo, že skutočne išlo o vadu skrytú, tak potom by ste mali právo na odstúpenie od zmluvy, nakoľko ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, keďže auto je v súčasnosti ako uvádzate nepojazdné.  Podľa ust. § 591 ods. 1 Občianskeho zákonníka: 

Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.

Čo sa týka ďalšieho postupu. Môžete adresovať kupujúcemu doporučene list v ktorom mu ozrejmíte situáciu. Čo sa týka zodpovednosti, tak môžete uviesť to, že máte zato, že vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva vzhľadom na pomerne krátky čas, ktorý uplynul od momentu prevodu a vada už vyšla najavo, teda, že odstupujete od zmluvy a žiadate vrátenie peňazí. Ak bude postoj kupujúceho odmietavý a bude tvrdiť, že vada v čase prevodu neexistovala, tak navrhnite vyhotovenie znaleckého posudku, ktorý by jednoznačne skonštatoval či ide o skrytú vadu alebo nie. Ďalší postup sa následne bude odvíjať od záverov posudku.

31.07.2024
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, nedávno sme zakúpili ojazdené auto. Po jeho prevoze do neautorizovaného servisu bolo zistených množstvo závad. Predpokladaná suma opravy je približne 1 500 eur, pričom hodnota auta je 9 800 eur. Nesprávnosti, na ktoré sme neboli v kúpno-predajnej zmluve upozornení, sa teda prejavili. Predávajúci nám tvrdil, že auto je v úplnom poriadku a bez akejkoľvek chyby. Po viacerých vymenených správach nakoniec súhlasil, že zaplatí polovicu sumy potrebnej na opravu, s čím sme súhlasili. Teraz však požaduje od nás faktúru a všetky poškodené diely, ktoré si chce nechať posúdiť znalcom. Predávajúci je automechanik a má kontakty v odbore, preto máme obavy, či nebudú výsledky falšované a nepožaduje následne od nás späť peniaze, ktoré nám sľúbil na opravu. Naozaj by sme sa radi opýtali, či je z právneho hľadiska v poriadku, aby si predávajúci sám dal ohodnotiť pokazené časti. Cítime, že s nami chce manipulovať a celá situácia sa nám nezdá. Veľmi pekne Vám ďakujem za skorú odpoveď.

15.09.2023
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, rozumiem vašim obavám. Ak chcete mať istotu, odporúčam nechať opravu vozidla a posúdenie poškodených dielov na odborníkoch. Ideálne by bolo, ak by povolenie na opravu a posúdenie dielov dal samotný predávajúci. Práve preto, aby boli obavy z možného sfalšovania eliminované. Je tiež dôležité mať všetky dohody s predávajúcim písomne, aby ste vo výsledku mohli účinne hájiť svoje práva. Netreba sa báť požiadať o vyjadrenie k situácii od nezávislej strany - napríklad technickej kontroly alebo servisu.

Tu dohodu o tom, že Vám zaplatí polovicu nákladov si urobte písomne.

Vôbec nie je problém, ze si bude posudzovať poškodené diely, pretože aj v prípade súdu by ste museli preukázať, že tie diely boli poškodené a on Vás neinformoval. Len to neurobte tak, že až keď posúdi diely, až potom sa rozhodne čo vám nahradí. 

15.09.2023
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, kúpil som auto z bazáru. Po troch týždňoch začalo auto prechádzať do núdzového režimu. Volal som do bazáru a povedali mi, že by som mal ísť do najbližšieho autoservisu a auto dať na diagnostiku. Urobil som to, v servise mi vytlačili papier, ktorý ukazoval chybu v palivovom systéme. Auto som následne priniesol do bazáru s tým, že má vadu, na ktorú ma pri kúpe neupozornili. Oprava by ma podľa odhadu stála viac ako 1500 eur. Čerpadlo bolo poškodené a následne bol celý palivový systém znečistený pilinami, takže je potrebné vymeniť čerpadlo a systém vyčistiť ultrazvukom. Je to nákladná oprava. Auto som odovzdal do bazáru, kde ho mali mesiac. Po uplynutí mesiaca ma kontaktovali s tým, že reklamáciu neuznajú. Na ich stránke je pritom napísané, že všetky komponenty auta boli skontrolované. Takže naďalej splácam auto, na ktoré som dal aj akontáciu. No auto sa nedá používať, pretože sa zvyšuje riziko, že sa poškodí celý agregát. Prosím o pomoc, pretože sa snažia ma odbiť s tým, že to nie je ich chyba. Auto som kúpil v bazáru AAA Auto v Košiciach. Cena auta bola 11 000 eur a teraz je nepojazdné, no ja ho stále musím splácať. Prosím o pomoc. Ďakujem.

01.08.2023
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,
je nám ľúto situácie v ktorej ste sa ocitli. V prvom rade je dôležité to či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva, nakoľko iba vtedy za ňu predávajúci zodpovedá. Vo Vašom prípade, nakoľko sa vada vyskytla iba po troch týždňoch od kúpy si dovoľujem uviesť, že podľa môjho právneho názoru môže ísť o takúto vadu. Keďže uvádzate, že oprava stojí 1.500 eur a kúpna cena bola 11.000 eur, tak podľa nášho názoru môžete požadovať zľavu z veci.

Môžete predávajúcemu adresovať výzvu nech Vám poskytne primeranú zľavu z veci, nakoľko má vec vady a určiť mu nato lehotu. Upozornite predávajúceho, že ak na takéto riešenie nepristúpi, tak podáte žalobu na súd.

Druhou možnosťou je rovno podanie žaloby. V konaní sa však bude skúmať, či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva alebo nie. Toto sa väčšinou dokazuje znaleckým posudkom a ak znalec skonštatuje existenciu vady už v čase prevodu vlastníckeho práva, tak budete v konaní úspešný. Možnosťou je osloviť znalca už aj teraz a dať si posudok vypracovať súkromne, aby ste vedeli na čom ste a v závislosti od toho potom zvoliť ďalší postup. 

01.08.2023
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, nedávno som kúpil štvorkolku cez Bazoš od jedného pána, ktorý mi tvrdil, že s ňou neustále jazdil. Ja som na nej bol zatiaľ asi trikrát a prešiel som takých 10 km dovedna. Štvorkolka sa začala prehriať a dymiť. Štvorkolka je už prepísaná na mňa. Mohol by som s týmto predávajúcim ešte niečo vyriešiť?

23.07.2023
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, pokiaľ ste štvorkolku kupovali na portáli Bazos ako fyzická osoba od inej fyzickej osoby a nie od obchodníka či firmy, vtedy nemáte žiadne zákonné právo na reklamáciu tovaru v prípade, že nie je v súlade s tým, čo bolo uvedené v inzeráte. Práva spotrebiteľa platia len pri nákupoch od obchodných subjektov. Váš prípad je teda viac otázkou civilného práva ako práva spotrebiteľského. Môžete sa pokúsiť obrátiť na predajcu, aby ste dospeli k dohode.

Toto, čo píšete, tak o tom Vás mal predávajúci upovedomiť. Ak to neurobil ide o skrytú vadu, za ktorú zodpovedá. Ak je pre túto vadu štvorkolka nepoužiteľná, tak máte právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Ak by ste s tým chceli pomôcť, tak mi napíšte. 

23.07.2023

Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, v marci 2022 sme zakúpili auto Ford S-Max v autobazáre za 14000 eur. Po 14 mesiacoch sa pokazila automatická prevodovka, čo potvrdila aj diagnostika. Odhadovaná cena opravy je 5500 eur. Chcem sa vás spýtať, či máme nárok na finančnú kompenzáciu od predajcu a či sa to môže brať ako skrytá vada. Ďakujem za odpoveď.

20.06.2023
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,
za skrytú vadu sa považuje vada, ktorá existovala v čase prevodu vlastníckeho práva a na ktorú ste neboli upozornený predávajúcim. Následne od tejto skutočnosti potom môžete odvodzovať právne dôsledky, avšak vo Vašom prípade by bolo náročné preukázať či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva alebo nie, nakoľko sa vyskytla po vyše roku. Tak či onak, môžete skúsiť adresovať predávajúcemu výzvu na primeranú zľavu z veci, avšak, ak odmietne, tak je jedinou možnosťou podať žalobu, kde by ste museli preukázať Vy, že vada existovala v čase prevodu. 

20.06.2023
Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, ak mi servis diagnostikoval na vozidle skrytú vadu, ktorú je nutné opraviť, musím ju najskôr zaplatiť a až potom žiadať predávajúceho o náhradu? Alebo mám na základe takejto diagnostiky právo hneď podať vec súdu? Predávajúci odmieta komunikovať so mnou na túto tému. Nemám dostatok financií na pokrytie nákladov na opravu. Čo by som mal robiť?

16.03.2023
Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň,
ak by sa preukázalo, že ide o skrytú vadu, ktorá existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva, tak za ňu zodpovedá predávajúci. Ak by išlo o vadu odstrániteľnú, tak potom by Vám bol predávajúci povinný poskytnúť primeranú zľavu z veci, napríklad aj vo výške uvedenej opravy. Ak by išlo o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, tak by ste mali dokonca právo od zmluvy odstúpiť. Tu treba dodať, že za vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou sa považuje aj odstrániteľná vada, pri ktorej náklady na opravu sú v pomere ku kúpnej cene ekonomicky neúčelné.

Na Vašom mieste by sme adresovali predávajúcemu výzvu, kde vady vytknete (špecifikujete) a kde predávajúceho vyzvete na primeranú zľavu z veci, napr. v cene opravy. Vo výzve mu určite primeranú lehotu na odpoveď a upozornite ho, že ak na výzvu nebude reagovať, tak podáte žalobu na súd, pričom súdne konanie je spojené aj s viacerými poplatkami a v prípade jeho neúspechu by musel znášať aj tie.

Zľava sa dá žiadať aj pred úhradou sumy servisu. 

16.03.2023
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek pôsobí v advokácii od roku 2010 a je zapísaný v zozname Slovenskej aj Českej advokátskej komory. Pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a právne komentáre poskytuje aj pre televízie Markíza, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v prestížnych médiách ako Forbes, Hospodárske noviny, Trend či portál Nehnuteľnosti.sk. Pod jeho vedením sa Ficek & Partners zaradila medzi významné advokátske kancelárie na Slovensku, známe vysokou odbornosťou a dôrazom na praktickú a zrozumiteľnú právnu pomoc.