Právna poradňa

Vyporiadanie hypotéky po rozchode partnerov


Položiť otázku
Otázka: Vyporiadanie hypotéky po rozchode partnerov

Dobrý deň. S partnerkou sme sa spoločne dohodli, že už nebudeme spolu bývať. Máme spoločný byt kúpený na hypotéku, v ktorej je nastavená fixácia na 5 rokov, z ktorých sme zatiaľ splatili 2 roky. Taktiež dostávame štátny príspevok pre mladých. Spoločne sme sa dohodli, že byt si nechám a budem splácať úver sám. Mohli by ste mi, prosím, poradiť, ako by som mal postupovať pri hypotéke, keď je tam fixácia a štátny príspevok? Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie: Vyporiadanie hypotéky po rozchode partnerov

Dobrý deň,

Vaše spoluvlastníctvo bytu môžete vyporiadať dohodou o zrušení a vyporiadaní podielového spoluvlastníctva, ktorej súčasťou môže byť aj vyporiadanie úveru, v ktorom sa dohodnete, kto z Vás sa stane výlučným vlastníkom bytu, kto bude výlučne splácať hypotéku, ktorou je byt zaťažený a prípadne kto ktomu vyplatí vyrovnací podiel a v akej výške.

Čo sa však týka prevzatia úveru aj voči banke (teda ak chcete aby Vašu dohodu o tom, že iba jeden z Vás bude splácať úver akceptovala aj banka), to bude potrebné riešiť priamo s bankou (spravidla sa to robí tak, že po uzavretí vyššie uvedenej dohody idú spoludlžníci do banky, ktorej predložia svoju dohodu a na jej základe ju požiadajú o jej akceptovania a spísanie dohody s bankou o prevzatí úveru tým z Vás, ktorý je tak označený vo Vašej dohode). Rovnako čo sa týka podmienok poskytnutia štátneho príspevku, aj v tejto časti musíte komunikovať s bankou, nakoľko tie závisia od rôznych konkrétnych okolností Vašej veci - napr. kedy ste uzatvorili zmluvu o hypotéke, výška hypotéky, jej podmienky poskytnutia a splácania a pod. Tieto podmienky je vhodné zistiť vopred - ak by ste napr. zistili, že ak by jeden z Vás prevzal hypotéku, bolo by to pre Vás nevýhodné, môžete svoju situáciu riešiť napr. tak, že Vy a Vaša partnerka uzatvoríte dohodu o tom, že splátky úveru bude hradiť len jeden z Vás, avšak banke túto dohodu nepredložíte. Voči banke síce v takomto prípade budete aj naďalej vedení obaja ako spoludlžníci, avšak v prípade, ak by túto Vašu dohodu jeden z Vás porušil a nesplácal celé splátky, v dôsledku čoho by ste ich museli uhradiť banke Vy, mohol by túto sumu daný partner vyžadovať od druhého - a to aj súdnou cestou.

Vyporiadanie majetku
JUDr. Milan Ficek

Advokát na vyporiadanie BSM a spoluvlastníctva

zobraziť 8.053 recenzií
  • Jakub M.
    Jakub M.

    18. septembra

    Rýchlosť, kvalitná odpoveď - odporučam! Využijem aj v buducnosti

    recenzie

  • Peter K.
    Peter K.

    18. septembra

    Vysoko hodnotím advokátsku kanceláriu pre ochotu a nielen ochotu ale aj fundovanú odpoveď na...

    recenzie

  • Barbora K.
    Barbora K.

    28. septembra

    Velmi ochotni advokati, mozem iba odporucat

    recenzie

  • Valéria H.
    Valéria H.

    2. októbra

    Výborné služby, promptná kvalifikovaná odpoveď na položené otázky. Veľká vďaka. Môžem len odporúčať!...

    recenzie

  • Ľudovít B.
    Ľudovít B.

    25. októbra

    Ďakujem za perfektnú odpoveď na môj problém, ktorý predtým neskúsená právná poradkyňa riadne...

    recenzie

  • Jarmila J.
    Jarmila J.

    30. októbra

    Dakujem za promptnu a zrozumitelnu odpoved. Odporucam obratit sa na tuto poradnu.

    recenzie

  • Silvia M.
    Silvia M.

    5. novembra

    Super pristup, rychlo poradili, vysvetlili, som velmi spokojna!

    recenzie

  • Andrea K.
    Andrea K.

    8. novembra

    Profesionálna odpoveď, takisto prístup ku klientovi, odporúčam

    recenzie

  • Terézia E.
    Terézia E.

    15. novembra

    Mozem vrelo odporucit, vybrala som si platenu odpoved ohladom majetkového po rozvode, prisla o den skor ako som ocakavala, plne..

    recenzie

Je exmanželka povinná prevziať hypotéku na dom po rozvode?

Dobrý deň, čo robiť v prípade, ak exmanželka po rozvode dostala dom, spláca naň aj hypotéku, ale nemieni ísť do banky, aby sa stala jeho vlastníkom? Stále som ja majiteľom hypotéky, aj keď nevlastním dom, a som tak dlžníkom v banke.

13.10.2024
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,

v prípade, že vaša exmanželka po rozvode dostala dom a vy splácate hypotéku na jej meno, odporúčam riešiť túto situáciu priamou komunikáciou s manželkou. 

Dôležité je, aby ste sa pokúsili o prepis hypotéky na vašu exmanželku, ak súhlasí, čo bude vyžadovať aj súhlas banky. Hypotéku si môžete preniesť na jej meno, ale to je možné len po schválení bankou. Ak vaša exmanželka nespolupracuje, tak je potrebné pozrieť zmluvu, ako ste ju mali nastavenú. Očividne ste nepostupovali správne, ak ona má dom a vy str stále na hypotéke. 

Preto by bolo vhodné konzultovať túto situáciu s právnikom, aby ste mohli podniknúť ďalšie kroky v súlade so zákonom a ochránili sa pred zvýšenými finančnými záväzkami.

13.10.2024
Je možné súdne zrušiť a vyporiadať podielové spoluvlastníctvo k domu so spoločnou hypotékou?

Dobrý deň, prosím, ako postupovať v prípade, keď sa chcem s partnerom rozísť a máme spoločnú hypotéku? (Nie sme manželia.) On dom predať nechce, chcel by si ho nechať, ale nemá možnosť ma vyplatiť. Je to možné riešiť nejako aj súdnou cestou alebo aké sú možnosti, keď sa nevieme dohodnúť? Ďakujem.

16.06.2024
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,

v prípade rozchodu s partnerom a spoločnej hypotéky máte niekoľko možností riešenia. Prvým krokom je vždy pokus o dohodu. Ideálne riešenie je spoločne dohodnúť sa na rozdelení majetku, kde v prípade, že si partner chce nehnuteľnosť nechať, by mal prevziať aj záväzky spojené s hypotékou.

Ak dohoda nie je možná, môžete podať na súd návrh na zrušenie a vyporiadanie podielového spoluvlastníctva podľa § 142 Občianskeho zákonníka. Súd následne môže rozhodnúť o tom, komu bude nehnuteľnosť pridelená a stanoví povinnosť jednej strane vyplatiť druhú. Pokiaľ váš partner nemá možnosť vás vyplatiť, súd môže rozhodnúť aj o predaji nehnuteľnosti a rozdelení výťažku podľa podielov.

Súčasne budete musieť riešiť aj prevzatie hypotekárneho úveru s bankou. Banky spravidla súhlasia s prevzatím úveru len jedným z dlžníkov, ak sa preukáže, že bude schopný hypotéku splácať.

Odporúčam aj konzultáciu s advokátom, ktorý vám pomôže s prípravou potrebných dokumentov a prípadne zastúpením na súde. Väčšinou ak je partner rozumný, tak stačí výzva z advokátskej kancelárie a dôjde k dohode.

16.06.2024
Vzniká nárok na náhradu polovice splátok hypotéky zaplatených po rozvode z BSM?

Dobrý deň, Pred pár dňami sme sa s manželkou rozviedli. Posledných 15 mesiacov bývam sám v byte, ktorý máme v BSM, a platím hypotéku aj všetky náklady. Chcel by som sa opýtať, či je v prípade predaja bytu v dohľadnej dobe možné súdne vymáhať od exmanželky spätné doplatenie polovice nákladov na hypotéku od chvíle, keď odišla, a teda sa už na platení nepodieľa. Ďakujem.

01.04.2022
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,
nie je to možné. Je to z toho dôvodu, že kým ste boli manželmi, platili ste spoločné náklady manželov spojené s bytom zo spoločných prostriedkov. Hoci ste všetko platili Vy, platili ste to z vlastného príjmu, ktorý je spoločným majetkom. Preto nie je možné uplatniť počas trvania manželstva, žiadne vzájomné nároky z titulu platenia nákladov (hypotéky) na byt. Uplatniť by bolo možné napríklad splátky hypotéky, ktoré ste vykonali po rozvode manželstva. Ak sa Vám nebude dariť byt predať, budete si môcť započítať 1/2 splátok hypotéky po rozvode manželstva.

01.04.2022
Môžem po rozchode získať dom do výlučného vlastníctva pri spoločnej hypotéke?

Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o radu. S priateľom máme spoločnú hypotéku na dom, kde sme obaja uvedení ako majitelia. On spláca väčšiu čiastku, pretože som ja vlastníčkou pozemku a ja splácam menšiu čiastku. Máte nejaké rady, ako by sme mali postupovať v prípade rozchodu? Ako to vysporiadať? Chcela by som, aby dom zostal môj, pretože aj pozemok, na ktorom dom stojí, je môj a dodatočne je v záložnom práve aj dom mojich rodičov. Ďakujem pekne za odpoveď.

19.02.2020
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, spôsobov ako vyporiadať tieto majetkové vzťahy medzi partnermi je niekoľko. Od prikázania všetkých vecí jednému z partnerov až po predaj nehnuteľností a vyplatenie úveru a následne rozdelenie výťažku z predaja. Postup závisí od postoja oboch partnerov a ich cieľov vo vzťahu k majetkovému vyporiadaniu. Vzhľadom na uvádzané skutočnosti sa javí ako najvhodnejšie vyporiadať tieto majetkové vzťahy takým spôsobom, aby ste sa stali výlučným vlastníkom všetkých nehnuteľností. S tým však je spojené aj prevzatie úveru na seba  ako výlučný dlžník. Tu bude otázne, či bude banka súhlasiť s tým, aby ste sa stali jedinou dlžníčkou z predmetného úveru. V prípade záujmu o zastupovanie v tejto veci alebo o podrobnejšiu osobnú konzultáciu nás môžete kontaktovať, a my Vám poskytneme kontakt na nášho spolupracujúceho advokáta v Trenčíne.

19.02.2020

Trápi vás "Vyporiadanie hypotéky po rozchode partnerov" a chcete pomôcť?

Môžem bez súhlasu spoluvlastníčky previesť jej podiel na dome, keď sám splácam hypotéku?

Dobrý deň, mám jednu otázku. Momentálne mám so svojou bývalou partnerkou spoločnú hypotéku na dom, v ktorom sme obaja spoluvlastníci. Rozišli sme sa a od začiatku platím hypotéku sám. Do decembra mi platby chodili z konta mojej partnerky, avšak teraz zaplatím z môjho vlastného účtu. Napriek tomu, že ona neprispieva na hypotéku, nechce polovičný podiel na dome prepísať na môj menom. Keďže som už pokúsil riešiť túto situáciu v banke a nepodarilo sa mi nájsť náhradnú osobu, ktorá by fungovala ako poručník na hypotéke, chcem sa spýtať, či existuje možnosť, ako dom prepísať na môj menom, vzhľadom na skutočnosť, že ja som ten, kto platí všetky poplatky. Ďakujem za odpoveď.

21.07.2018
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň,

na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :

I./ Musíme konštatovať, že je na závadu, že ste otázky hypotéky neriešili zmluvne medzi Vami ako dlžníkmi voči banke v aktuálnom čase, keď ste brali hypotéku.

II./ Sme názoru, že v v predmetnej veci máte možnosti :

1./ Refinancovanie úveru v inej banke. Tu však odporúčame konzultáciu s odborníkom na uvedenú oblasť.

2./ Spísanie zmluvy o budúcej zmluve, kde by sa Vaša bývalá priateľka zaviazala previesť na Vás svoj podiel na nehnuteľnosti po splatení úveru v 1/2 k celku. Toto je však potrebné konzultovať s bankou.

3./ Zabezpečenie splatenia hypotéky ručením ďalšou nehnuteľnosťou, kedy by banka mohla Vašu priateľku z hypotéky na dom vylúčiť. Tu je tiež potrebná konzultácia s bankou.

 

Na spísanie zmlúv odporúčam kontaktovať advokáta.

 

 

21.07.2018
Môžem zriadiť vecné bremeno doživotného užívania na dome zaťaženom hypotékou?

Dobrý deň, chcem kúpiť starší dom a požiadať o hypotéku. Vo financovaní mi pomôže aj moja 83-ročná mama. Môžem jej dať "dožitie" na takýto dom, ktorý je zaťažený hypotékou? Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň. Mira.

30.08.2017
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, banka s tým určite nebude súhlasiť a môže Vám zosplatniť úver (t.j. budete ho musieť vyplatiť naraz). 

30.08.2017
Má partner nárok na podiel z bytu, keď je zapísaný len na mňa?

Dobrý deň, rada by som sa poradila. S priateľom sme spoločne kúpili byt, ktorý je však zapísaný len na mňa, keďže som si naň zobrala hypotekárny úver. Priateľ pritom tvrdí, že bude platiť polovicu na úver a na všetko, čo s tým súvisí. Chcem sa preto spýtať, ak by sme sa po 10 rokoch náhodou rozišli, má vôbec nárok na tento byt? Navrhoval, že by sme si to mali písomne zaevidovať, ale ja s tým nesúhlasím. Ako by som sa mala chrániť a postupovať v tejto situácii? Ďakujem pekne.

13.01.2017
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, ak ste kúpnu zmluvu podpisovala sama ako kupujúca a v katastri nehnuteľnosti ste uvedená iba Vy ako vlastník nehnuteľnosti, je táto nehnuteľnosť vo Vašom výlučnom vlastníctve. Podieľaním sa Vášho partnera na platení splátok hypotéky mu nevzniká žiadne vlastnícke ani iné užívacie právo k tejto nehnuteľnosti. Nakoľko ste na hypotekárnej zmluve uvedená ako jediná dlžníčka Vy a Váš partner sa podieľa na splácaní splátok, tak sa v zmysle príslušných ustanovení na jeho úkor bezdôvodne obohacujete. Jediný nárok, na ktorý by podľa Občianskeho zákona mal Váš partner po prípadnom rozchode právo je nárok na vydanie bezdôvodného obohatenia. Nárok na nehnuteľnosť mu nevznikne. Pri bezdôvodnom obohatení je potrebné vedieť, že sa nárok na vydanie bezdôvodného obohatenia premlčí v lehote dvoch rokov. Tzn. že ak by ste sa rozišli po 10 rokoch, tak by Váš partner mal nárok na vydanie bezdôvodného obohatenia za uplynulé dva roky a zvyšných osem rokov by už bolo premlčaných a súd by mu nárok v tejto časti nepriznal.

13.01.2017
Je spoludlžník hypotéky povinný platiť polovicu splátok aj po rozchode?

Dobrý deň, chcem sa prosím spýtať, či existuje možnosť donútiť priateľku právnymi krokmi, aby prispievala 50 %-nou čiastkou na splátku hypotekárneho úveru. S priateľkou sme sa rozišli a vlastníme spoločne byt, pričom každý z nás má vlastnícky podiel 50 percent. Tak je to aj v katastri, byt aj hypotéka sú zapísané na obidvoch z nás. Dohodli sme sa, že aj naďalej bude prispievať polovicou splátky na hypotéku. No zrazu zmenila názor a vyhlásila, že keď tu nebude bývať, nebude prispievať na mesačné splátky. Navrhla mi buď prepísať byt na jej meno alebo sa odsťahovať do podnájmu a do nášho bytu umiestniť podnájomníkov. Avšak, Skutočne neželám žiadnu z týchto možností, teda nechcem byť ani v podnájme ani umiestniť do nášho bytu podnájomníkov a ani prepísať byt na jej meno. Predpokladám, že ma k tomu nemôže nútiť. Moja otázka znie takto: Existuje nejaký právny spôsob, ako ju donútiť, aby prispievala na splátku hypotekárneho úveru 50 percentami hodnoty splátky? Ďakujem za odpoveď.

30.09.2015
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, ak priateľka neplatí hypotéku, hoci je spoludžníčka, máte právo od nej polovicu sumy vymáhať. Ak to nezaplatí dobrovoľne, tak potom súdnou cestou. Rovnako máte nárok od nej vymáhať platby za byt, ktoré by sa platili aj vtedy, ak by sa byt neužíval (napatrí tam samozrejme poplatok za vodu, elektrinu, plyn...). 

Priateľka Vás nemôže nútiť odísť z bytu. 

S vymožením doteraz zaplatených splátok (1/2) úveru Vám môžeme pomôcť. O našu odmenu sa zvyšuje celkový dlh priateľky a teda bude musieť uhradiť aj odmenu za zastupovanie. Takto donútite priateľku platiť hypotéku. 

Ak to nebudete riešiť Váš nárok požadovať zaplatené splátky sa premlčí. 

30.09.2015

Trápi vás "Vyporiadanie hypotéky po rozchode partnerov" a chcete pomôcť?

Je zatajenie detí a úprava výplatnej pásky pri hypotéke trestný čin úverového podvodu?

Dobrý deň, nedávno som sa rozdelil so svojou partnerkou. Počas nášho spoločného života si kúpila byt, ktorý je na jej meno. Byt je zaťažený hypotékou, ale sčasti je v ňom aj byt mojich rodičov za 20 000 €. Moja bývalá partnerka nechce prepísať záložné právo z bytu mojich rodičov na inú nehnuteľnosť. Objavil som informáciu, že keď si brala hypotéku v banke, neposkytla úplné informácie. Neuviedla, že má dve deti a jej vedúca upravila jej výplatnú pásku, aby nebolo vidieť, že poberá rodinné prídavky. Mám obavy, že to môže byť považované za trestný čin, a mohlo by to viesť k donášaní na políciu. Chcel by som sa opýtať, či je v takomto prípade možné nejako pomôcť. Ďakujem vám vopred za odpoveď. S pozdravom.

08.08.2014
Odpoveď advokáta na majetkové vyporiadanie:

Dobrý deň, pokiaľ ide o uvedenie nepravdivých údajov pri žiadosti o hypotéku, tak konanie naozaj môže byť trestným činom úverového podvodu. Banka by mohla žiadať uhradiť celý dlh naraz (to či to však urobí, záleží na banke). Pokiaľ si bývalá priateľka uvedomuje riziko podania trestného oznámenia, potom by mohla akceptovať Váš návrh na zrušenie záložného práva na nehnuteľnosť Vašich rodičov. Súdnou cestou však nie je možné zrušiť toto záložné právo, s tým by musela súhlasiť banka.

08.08.2014
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na majetkové vyporiadanie, najmä na vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov (BSM), vyporiadanie podielového spoluvlastníctva, rozdelenie nehnuteľností a majetkové spory medzi bývalými manželmi alebo spoluvlastníkmi. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.